Je bent hier: Vliegtuig volgen » Vlucht vertraagd

Vlucht vertraagd

Is je vlucht vertraagd en wil je een claim indienen of bezwaar maken? Heeft je vlucht meer dan drie uur vertraging dan heb je recht op een eventuele vergoeding. Je kunt het zelf proberen om een vergoeding te krijgen, maar als je hier niet uitkomt dan zijn er ook bedrijven die je verder kunnen helpen zoals Arag, EUclaim of de Consumentenbond.

Vlucht vertraging binnen de Europese Unie

  • Bij een vlucht vertraging tot 1500 km: 250,-
  • Bij een vlucht vertraging meer dan 1500 km: 400,-


Vlucht vertraging buiten de Europese Unie

  • Bij een vlucht vertraging tot 1500 km: 250,-
  • Bij een vlucht vertraging van 1500 t/m 3500 km: 400,-
  • Bij een vlucht vertraging meer dan 3500 km: 600,-


Wat moet je doen bij een vlucht vertraging?
Vraag om uitleg bij de vliegmaatschappij (bijv. KLM, Corendon of Transavia). Houd voor jezelf een administratie bij met hoelang de vertraging heeft geduurd, instapkaartjes, tickets en alle andere gegevens die je kunnen helpen. Neem contact op met je reisbureau waar je de vliegtickets hebt gekocht voor meer informatie. Ben je van mening dat de vliegmaatschappij je claim onterecht heeft afgewezen dan kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Op de website van ILT vind je voorbeelden die je kunnen helpen voordat je een claim indiend. De Europese Unie heeft een claim voorbeeldbrief beschikbaar gesteld voor het indienen van klachten.

Vlucht vertraging app

De Europese Commisie heeft een app beschikbaar gemaakt voor je smartphone of tablet met uitleg over de rechten van passagiers. Met de gratis app heb je snel antwoorden op je vragen!